Att starta en byggfirma

Att starta en byggfirma är en dröm för många. Kanske är du riktigt duktig och händig, men vill göra projekt utanför hemmet och även få betalt för det? I sådana fall krävs givetvis en firma för att kunna göra det på rätt sätt.

Om du planerar att leva på inkomsterna som byggfirman ger, kan det kännas som ett mycket stort steg att ta – och det är det. Innan detta görs bör du ha en god affärsplan och känna till att det finns ett kundunderlag att tala om. För att få kunder kan kontakter eller god marknadsföring krävas.

Förarbete

Att starta upp en firma är inget man bör förhasta sig igenom. Således utgör ett gott förarbete en bra grund att stå på innan verksamheten drar igång. Till exempel kan det vara bra att skaffa följande:

  • En affärsplan. En affärsplan bör göras innan en byggfirma startas och görs skriftligt. Skriv ner de tjänster som din firma kommer att erbjuda. Ska du utföra mer komplexa arbeten, eller mindre jobb, så som att installera fönster och dörrar? Kanske ska du göra bådadera? Oavsett är det bra att ha detta nerskrivet i en affärsplan. I en affärsplan bör det också stå hur du ska marknadsföra din byggfirma samt vilken utrustning du kommer att behöva köpa in.

Andra saker som är bra att tänka på är bland annat:

  • Gör en inventering av dina verktyg och din utrustning.
  • Analysera konkurrensen i ditt område. Att göra en konkurrensanalys kan kännas svårt. Ska man till exempel starta en byggfirma i Stockholm, där många aktörer finns, kan det kännas snårigt att ha koll på och utvärdera alla. Tar vi just Stockholm som exempel, kan det vara bra att rikta in sig på en förort. Här behövs helt enkelt utbudet av redan etablerade aktörer på marknaden utvärderas.
  • Kom fram till hur stort kapital du behöver
  • Fixa ett litet kontor någonstans där du kan göra pappersarbete. Det här kan göras i hemmet eller hyras. Bor du i en mindre stad kan det finnas billigare lokaler att hyra. I till exempel Stockholm eller Göteborg kan små kontorslokaler kosta ganska mycket i månaden – åtminstone om de ska ligga centralt.

Marknadsföring

Inom byggbranschen är ”mun-till-mun” effekten stor. Det bästa sättet att säkert sprida sitt namn ryktesvägen, är att helt enkelt göra ett bra jobb. Likaså är det viktigt att dyka upp i tid och avsluta jobben inom en tidsram som satts upp innan arbetet påbörjades. I allmänhet gäller det att helt enkelt respektera klienterna och deras tid. Det här är särskilt viktigt i mindre städer där ordet sprids snabbt. Med det sagt är det givetvis viktigt i städer som Stockholm och Göteborg också.

16 apr 2017