En växande e-handel

Vi handlar allt mer av våra konsumtionsvaror på nätet. E-handel har vuxit som bransch de senaste fem åren. Och de företag som inte hänger med i den utvecklingen halkar ohjälpligt efter, eller som Bill Gates lär har sagt om internets betydelse för affärer: ”antingen har du ett företag med en framtid – på nätet, eller så har ditt företag ingen framtid”. Han har som vanligt rätt.

E-handel allt viktigare även för stora handlare

Det ser vi bland annat just nu när det kommer till klädjätten Hennes & Mauritz, som tyvärr har fått slå igen en hel del klädbutiker. En orsak bakom den senaste kräftgången har visat sig vara att andra klädaffärer har vunnit andelar på den digitala marknaden för handel av kläder. Här har klädjätten ohjälpligt halkat efter både Nelly och Zalando, som ungdomarnas klädbutik på nätet. Med det sagt växer handeln på nätet som aldrig förr. Och varför inte?

Bekvämt handla på nätet

Handlar du på nätet, behöver du inte bry dig om öppettider eller frakten av varorna. Du sitter hemma i lugn och ro och väljer dina kläder (eller vad det nu är som du handlar på nätet). Du betalar och får dina saker fraktade hem till dig. Är du missnöjd, sänder du dem tillbaka på retur. Sedan är det bara att prova. Är du nöjd behåller du det, om inte så sänder du dem tillbaka, och får pengarna tillbaka. Det har dessutom blivit allt säkrare att betala med kreditkort över internet. Den ökade säkerheten har underlättat tillväxten av digital handel.

Vi handlar datorer och skärmar på nätet

Vi ser att handeln av digitala apparater, datorer och skärmar har vuxit mycket de senaste åren. Enligt E-barometern har e-handeln vuxit med 16 procent under förra året, omskrivet i siffror landar det på 67 miljarder kronor. Det är mode, mediavaror (datorer, TV-apparater och skärmar), skönhetsprodukter och hälsoprodukter som är de mest populära varorna och som står för mesta delen av handeln.

Så gott som alla använder dator och internet

Att satsa på e-handel är med andra ord en lukrativ bransch. Så många som 93 procent (nästan alla) som är folkbokförda i Sverige, använder sig av internet och datorer och skärmar. När det kommer till företagens användning av reklam och multimedier för sin marknadsföring visar statistik att företagens investeringar har ökat med drygt 15 procent sedan året innan. Om man vill nå ut och synas i reklamsammanhang bör man alltså satsa på att utforma sin marknadsföring på storbildsskärm. Läs mer här om reklam på storbildsskärm.

9 mar 2018