Så jobbar hantverkare med marknadsföring och online-konvertering

Oavsett om man som hantverkare arbetar med golvslipning, fasadmålning eller plattsättning, ser principerna kring konvertering ut ungefär likadana. Antalet firmor som lägger tid på att göra en konverterande hemsida har ökat enormt under de senaste åren. Många har helt enkelt upptäckt att det kan löna sig. I den här texten tittar vi på en slumpmässigt utvald firma för golvslipning i Stockholm, och hur deras hemsida ser ut. 

Optimerat för sökmotorer

Vid en första anblick ser vi att de som gjort sidan haft placeringar i sökmotorer i åtanke. Domännamnet har nära anknytning till det förmodade nyckelordet ”golvslipning Stockholm” och högst upp på sidan står ”Golvslipning Stockholm” inom en h1:a, vilket ska ge relevans för nyckelordet till sökmotorerna. Lite längre ned i texten syns ett förmodat andra-nyckelord ”priser på golvslipning”. Troligtvis genererar det här relativt många kunder och ger dem ett övertag över golvslipningsfirmor som inte arbetar på det här sättet. 

Anonymt färgtema – men starka CTA-knappar

Som många konverteringsoptimerare skulle rekommendera är CTA-knapparna starkt utmärkta. I det här fallet är knapparna i en utstickande orange färg, medan resten av sidan är i svart, vitt och grått. Det här lockar till enklare knapptryck, helt enkelt. Något som en del skulle argumentera mot är att det krävs viss scrollning för att faktiskt se knapparna. 

Just det, att det finns flera knappar, är något som många anser vara viktigt. Det finns en i mitten av sidan och en längst ner. Kanske borde det också finnas en knapp högst upp ”boka golvslipning i Stockholm här”, eller att den mittersta knappen flyttas upp till above the fold (utrymmet som användare ser utan att behöva scrolla något). Att knapparna faktiskt ser ut ungefär som knappar – och inte bara text mot bakgrunden – är sannolikt även det konverteringshöjande. 

Tilläggas bör dock att det här handlar om en av deras undersidor – som man hamnar på vid en sökning av ett starkt nyckelord. En betydande del av trafiken bör komma härifrån, varför även undersidorna kan optimeras enligt samma recept. 

Kundomdömen

Något som en del skulle säga saknas på sidan är kundomdömen. Det finns tecken på att det här hjälper konverteringen i många fall. Vill man göra det på riktigt kan man ha snygga citat i mitten av sidan, med bild på kund och deras omdöme om firman, i det här fallet om sin golvslipning i Stockholm. Vissa väljer till och med att göra videos om detta. Att se andra kunder som anlitat firman och är nöjda kan vara väldigt effektivt. Det inger en viss känsla av trygghet för en ny kund, som aldrig hört talas om firman förut. 

Lättillgänglig information

Informationen på hemsidan får anses vara lättillgänglig och strukturerad, vilket är ett stort plus. Man kan se olika ytbehandlingar, vilka priser de tar, läsa mer om företaget samt navigera till en egen undersida för offertförfrågningar. Just att kunder kan hitta information enkelt, samt att det är den information de önskar ta reda på, är viktigt ut ett konverteringsperspektiv. 

30 apr 2018