Vägmarkeringar leder oss rätt

En bransch som verkar lite i skymundan, men som många företagare ändå borde ta sig en ordentlig titt på, är trafikbranschen. Då talar vi inte om biltillverkning, utan om de företag som bygger infrastrukturen i samhället, som vägläggare och företag som arbetar med vägmarkeringar till exempel.

Dessa företag har gjort något som företagare världen över drömmer om, de har hitta en lite bortglömd bransch och investerat tid och pengar i att kunna erbjuda en så bra tjänst som möjligt. Förutom att kunna erbjuda vägmarkeringar och linjemålning kan dessa företag med sina kunskaper och specialutrustning även utföra andra typer av dekorativ markmålning, till exempel i industrilokaler, på skolgårdar och på flygplatser.

Syns inte, finns inte?

Tänk efter, hur ofta funderar du över de vägmarkeringar som hjälper oss att navigera i trafiken och i praktiken ser till att vi inte kör ihjäl varandra och oss själva. Hur skulle trafiken fungera utan vägmarkeringar? Inte alls, givetvis. Frågan är om man ens kan kalla det en väg om det inte finns markeringar som visar hur man ska köra.

Vår poäng här är att någon tänkte på vägmarkeringarna och funderade vidare på vem det är som utför dem. Sedan tänkte han, det där kanske jag skulle kunna göra bättre. Jag kan ju lite om färg och lite om maskiner, det där borde jag kolla upp. Ett vanligt antagande är ju att det är firmorna som bygger vägarna som sköter markeringarna, och de är väl statliga eller? Det finns nog inget att hämta i den branschen, det är monopol.

Även den minsta bransch kan vara lukrativ

Ack nej, idag finns flera företag som erbjuder enbart vägmarkeringsmålning och linjemålning i Stockholmstrakten och det går bra för dem allihop. Vägmarkeringar är en stadig bransch som man kan försörja sig inom, vem hade kunnat ana det? Ja, egentligen kanske det inte är så konstigt. Bara för att någonting i samhället passerar obemärkt förbi oss, betyder inte det att det är ett område som sköter sig självt. Gräs klipps inte av sig själv, tulpaner planteras inte i rabatterna, lika lite som vägmarkeringarna finns färdigritade i asfalten när den läggs. Någon måste göra jobbet, och den som skaffar sig kunskapen och den rätta utrustningen tar det.

Bra på det man gör

Med detta vill vi ha sagt är att man måste inte verka i en het bransch som det talas mycket om för att skaffa sig ett namn i företagsvärlden. Det finns tillräckligt många intresserade och aktiva inom varje område i livet för att det ska gå att skapa sig en försörjning på det. Även om ett företag som sysslar med vägmarkeringar inte blir särskilt berömt eller förekommer i radio och TV, betyder inte det att det för en tynande tillvaro. I de rätta kanalerna vet man vad de går för och hur kvalitativt deras arbete är. Ibland är ett gott hantverk den enda reklam man behöver för att skaffa sig en karriär, kanske med lite kompletterande reklam i någon branschtidning.

Hur vill du verka som företagare?

Hur mycket du måste satsa på att få ditt företag att synas beror alltså på vilken bransch du verkar inom. I små branscher kommer du att uppmärksammas för det du åstadkommer, i större branscher kanske det inte räcker att göra ett bra jobb, utan du måste även lägga ner pengar på reklam, marknadsföring och nätverkande. Vilken typ av företagande passar dig bäst? Fundera över det innan du startar ditt nästa företag!

2 May 2018