Anställda fick en kurs i retorik

Att lära något nytt är aldrig bortkastat. Är det nya en retorikkurs i att sälja snyggt kan man i slutändan använda den för att få lite extra klirr i kassan.

Butiken hade fått två nya anställda och företaget ville prova något nytt. De ville ge de anställda möjlighet att tjäna mera pengar än de gjorde för tillfället. Men det fanns givetvis en hake. De skulle öka försäljningen och för varje produkt de sålde fick de en ordentlig provision för jobbet.

Två av dem var inte överförtjusta då försäljning var något de inte var bra på enligt dem själva. Men givetvis skulle inte chefen kasta dem ut i detta utan att erbjuda dem en kurs i säljteknik. Hur man fångar kundens intresse och i slutänden sålde en eller flera produkter.

Kurs i retorik gjorde underverk

De anmäldes till en kurs i Stockholm där de även fick en övernattning så att de vaknade utvilade innan kursdagens start. Det tog inte lång stund innan till och med skeptikerna drogs med i övningarna. De insåg att det inte handlade om att pracka på, utan att berätta om produkterna på ett personligt och intressant sätt som fokuserade på kundens intressen.

Retorik var att på ett enkelt och intressant sätt recensera produkten utan att vara tjatig. Det handlade om att hjälpa kunden att hitta rätt genom att vara tydlig och inte minst besitta all kunskap om det man sålde i butiken. Allt för att inge förtroende och avsluta med ett sälj som gladde både kunden och säljaren.

15 May 2022