Hur gör man för att köpa bil i Tyskland?
Hur gör man för att köpa bil i Tyskland? I och med att vi är med i EU så har dörrarna öppnats för friare och, i många fall, billigare handel. Att köpa något i Sverige innebär ofta högre skatter och ett momspåslag. Det gör att samma vara kan vara betydligt billigare i något annat land. Många väljer idag att köpa bil i Tyskland och vi tänkte titta lite närmare på vad detta egentligen innebär.
Först och främst så finns det två huvudanledningar till varför det kan vara en sund idé att importera en bil från Tyskland - eller från exempelvis Italien, som också är ett, i sammanhanget, gångbart land. Den första handlar om att det är billigt att ta sig både dit och hem. Att flyga till Tyskland kostar inte speciellt många kronor och att därifrån sedan köra - via Danmark - tar heller inte speciellt lång tid och där vägarna dessutom är i gott skick. Italien blir, baserat på detta, lite krångligare. Den andra anledningen handlar om utbud.
Många större tillverkare - Audi, Mercedes, Porsce, Volkswagen - har sina säten i Tyskland och det gör att finns ett stort utbud hos gemene man; och således även en stor och lukrativ andrahandsmarknad för oss svenskar. Gällande Italien så handlar det nästan uteslutande om sportbilar som importeras. Där kan man även se att priset för försäkring och bilskatt är väl tilltagen och att många därigenom, helt enkelt, inte har råd med bilarna i fråga.
Hur ska man gå tillväga?
Där hade vi anledningarna till varför ett bilköp utomlands kan löna sig. Är man på jakt efter en specifik modell så finns det definitivt ett värde i att se över utbudet även bortanför våra svenska gränser. Dock så handlar det även om viss byråkrati och vissa kostnader som man måste ha i beaktning. Vi kan säga att du ska köpa en bil i Tyskland och att du hittat den bil du alltid drömt om just där. Hur ska denna bil då, så att säga, bli svensk? Vi går igenom detta från start till mål:
- Du kan importera en bil från alla medlemsländer i EU. Har bilen gått över 600 mil så behöver du inte betala moms i Sverige. Om bilen gått färre mil än så kommer du att behöva betala moms i Sverige och sedan få tillbaka det beloppet från det land där bilen ifråga är köpt. Kravet är att bilen ifråga varit “ på vägen ” och använts i trafik. Har den varit det så krävs ingen tullavgift eller extra momsavgift.
- Då du väl kört hem bilen - eller fått den hemkörd - så registrerar du den hos Transportstyrelsen. Detta sker genom att du skickar kvitto och med bilens originalhandlingar. Då du skickar dessa handlingar så gör du en ansökan om en ursprungskontroll och detta sker till en kostnad av 700 kronor. Efter detta dröjer det några dagar innan du får ett ärendenummer som därefter kan användas för en registreringsbesiktning. Den kostar ungefär 2000 kronor och den kan kombineras med en vanlig besiktning som i sin tur kan kosta runt 300 kronor beroende på var den äger rum. Då detta är klart så erhåller du svenska registreringsskyltar.
- Komplettera. I vissa fall kan man behöva komplettera bilen och anpassa den efter svenska lagar och svenska förhållanden. Det kan innebära att exempelvis sidoblinkers behöver monteras. På många äldre modeller är detta ett krav - det framgår då tydligt i samband med registreringsbesiktningen.
- Försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag och ställ på den samtidigt. Då är det klart och du kan kasta dig ut i din nya bil längs våra svenska vägar.
Tänk på detta i samband med bilköp utomlands
Det finns stora vinster med att köpa en bil utomlands. Dels så finns det ett större utbud och därmed också bättre priser. Dels så kan man också hitta bilar som inte är helt lätta att få tag på i Sverige. Men, man bör även se till avigsidorna. Det handlar om att genomföra en relativt stor affär som kräver undersökning.
Det är en sak att se en bil på bild och en helt annan att sätta sig densamma rent fysiskt. Där finns en risk i att man blir besviken. Försök även att ta reda på så mycket som möjligt - ägarhistorik, hur bilen är kört - och vart! - samt hur många mil den varit på vägarna.
Ett annat tips är att försöka pruta innan du bestämmer dig. Åker du till Tyskland och har tänkt dig att pruta på en bil så kan detta innebära att du blir besviken och inte alls når den gräns du satt för dig själv.
Om du ska handla av en bilhandlare eller en privatperson väljer du själv. Båda har klara för- och nackdelar. Processen är ofta enklare via en bilhandlare, men om du vill ha så mycket information som möjligt - och ett bättre pris - så är det privata alternativet ofta bättre.
Andra inlägg
- Vad det innebär att vara brandskyddsansvarig på en arbetsplats
- Rusta och matcha i Göteborg – en tjänst som matchar arbetssökande och arbetsgivare
- VD-rekrytering till företag – en svår uppgift
- Redovisningskonsultens roll i Stockholms företagsklimat
- Tredjepartslogistikens roll för dagens leveranskedjor
- Slipp långa telefonköer med lokal datorhjälp i Stockholm
- Revisionsbyråer i Stockholms som tränger igenom varje ekonomirapport
- Bokföringens betydelse för företag i Stockholm
- Lastväxlarflak - dags att ta steget?
- Solcellspark - extremt många fördelar