Kick off ger ny energi

Ibland behöver man som företag ordna med en kick-off för att företaget behöver anstränga sig ännu mer. Har man tagit på sig att sälja fler varor och steppa upp sin försäljning kan man behöva ordna en kick off som ger ny energi till alla i personalen. Vad ska man då arrangera som ger personalen den där extra energin?

Step2 har arrangerat lyckade kick-offer sedan 15 år tillbaka och har verkligen lyckats med konststycket att få personal att förstå varför de ska göra en nysatsning. De har arrangerat lyckade kick-offer både för mindre företag på 50 personer i företaget, och stora koncerner som till exempel Axfood, med flera tusen personer. Då behöver man stora lokaler, duktiga talare och samtidigt bjuda personalen på spektakulära happenings som tänder gnistan hos publiken och får dem att känna sig viktiga, och att de är en del av en viktig koncern.

Arrangera Kick-off med Step2

Ju mer man bjuder desto mer lyckat

Det fungera med samma principer, som alltid när man bjuder in folk. Ju mer som du satsar på festen, inbjudan eller kick-offen, desto mer lyckat blir det. Om du bjuder in alla de olika bolag som man har inom en och samma koncern, då behöver personalen verkligen bli bjuden på en riktig gala, med god middag, goda drycker, intressanta föreläsningar, stand-up, så att man varvar både mer seriösa föreläsningar med humor och underhållning. Ingen vill ha en kick-off som bara handlar om försäljningssiffror, men alla vill bli uppmuntrade att jobba ännu bättre och ännu mer. Om personalen upplever att arbetsgivaren har satsat på dem och arrangerat något som verkligen har uppmuntrat dem, med god mat och dryck, underhållning så tar de till sig det budskap som man sedan vill servera dem; nämligen att de ska satsa ännu mer på sitt arbete och anstränga sig ännu mer att sälja mer och bättre.

Att bara servera "piska" går inte

Att bara ha en "piska" på sin personal, fungerar inte. Man behöver få olika "morötter" för att satsa ännu mer av sin arbetstid och energi på sitt jobb. Som arbetsgivare gäller det att ha förståelse för hur människor fungerar, om man ska vara en duktig arbetsgivare och företagsledare. Även om personalen förstås får sin månatliga lön, kan de behöva fler incitament för att de ska satsa ännu mer helhjärtat. Då kan man behöva en kick-off som både seriös och rolig och underhållande.

1 Nov 2019