Så hittar du rätt på Google
Det är extremt vanligt att Google används för att hitta information och företag. Men det är däremot inte alla som vet hur sökresultatet är uppbyggt och var man ska titta för att verkligen hitta vad man söker efter. Vi tar ett exempel där en sökning skett på ”golvslipning Lidingö”.
Det är Google maps
Först upp visas Google Maps. Det är en karta där företag, organisationer och föreningar kan visas. Vid sökning på en privatperson kommer däremot inte adressen att presenteras. Vid vanliga sökningar så som ”Frisör Stockholm” så visas Google Maps. Är det färre sökningar visas inte denna sökfunktion. Med sökningen efter golvslipare i Lidingö visas den alltså inte. Detta utifrån att det är mycket smal sökning både ortsmässigt och branschmässigt.
Det är Adwords
Sedan finns Adwords. Det är reklamannonser som är kopplade till sökningen som sker. Företag som har tjänster inom golvvård och golvslipning kan därmed välja att deras annons ska synas när en sökning just sker på ”golvvård Lidingö”, ”golvslipning Lidingö” eller ”köpa golv Lidingö”. Självklart går det att själv bestämma vilka ordkombinationer som ska generera att annonsen ska synas.
Alla Adwordsannonser är markerade med ”Annons” vilket alltså betyder att det är köpt placering. Däremot är det förhållandevis många i Sverige som inte vet skillnaden på annonser och det organiska resultatet som sedan presenteras. En golvslipare kan köpa sig plats högt upp på annonserna, men det organiska resultatet går inte att köpa. I alla fall inte av Google.
De organiska träffarna
Till sist kommer så det organiska resultatet som är 8-10 resultat som visas. Enligt Google är detta de mest relevanta sökträffarna utifrån vilken sökning som skett. I detta fall har sökning skett på ”Golvslipning Lidingö” och det är uppenbart att personen vill komma i kontakt med företag som ligger i Lidingö som erbjuder denna tjänst. Sökresultaten speglar även detta.
Under detta resultat visas ofta relaterade sökningar. Det är sökfraser som Google anser att är relevanta utifrån den sökning som skett och som därmed även kan hjälpa dig att hitta rätt. Ibland vet man inte exakt vilka ord och fraser som ska användas för sökningen ska bli exakt rätt och i dessa fall kan man mycket väl använda sig av dessa relaterade sökningar.
Vilken väg är bäst?
Att Googla kan vara en bra väg för att hitta information om företag. Men som visas ovan är det stor skillnad på vilka företag man når beroende på vilken information som används på Google. Generellt gäller att Google inte är någon kvalitetssäkring. Företag som annonserar behöver varken ha kompetens eller erfarenhet – även om de flesta har det. Att vara med Google Maps betyder att företaget aktivt valt att aktivera den gratistjänsten och relaterade sökningar längst ner går inte att påverka.
Man får helt enkelt genomföra sökningen efter golvslipare i två steg. Det första är att Googla efter golvslipare i Lidingö. Därefter skrivs namnet på ett flertal företag ner. Detta både från annonsnätverket och det organiska resultatet. Steg två är att googla på dessa företag för att se om det finns klagomål eller andra åsikter om dem på bloggar, recensionssidor m.m. Google är inte kvalitetssäkring – den säkringen får man göra själv.
Andra inlägg
- Effektiv kontorsstädning i Solna
- Vad det innebär att vara brandskyddsansvarig på en arbetsplats
- Rusta och matcha i Göteborg – en tjänst som matchar arbetssökande och arbetsgivare
- VD-rekrytering till företag – en svår uppgift
- Redovisningskonsultens roll i Stockholms företagsklimat
- Tredjepartslogistikens roll för dagens leveranskedjor
- Slipp långa telefonköer med lokal datorhjälp i Stockholm
- Revisionsbyråer i Stockholms som tränger igenom varje ekonomirapport
- Bokföringens betydelse för företag i Stockholm
- Lastväxlarflak - dags att ta steget?